Om van waarde te zijn voor alle partijen moet de commissie onafhankelijk en deskundig zijn
Onafhankelijk betekent dat de commissie zuiver op grond van de feiten tot een oordeel komt. Dat betekent dat zij de klager en beklaagde niet kent, maar ook niet weet welke uitkomst de organisatie voor ogen heeft.
De commissieleden moeten specialisten zijn in het analyseren van de feiten en het juridisch kwalificeren van het vastgestelde gedrag, met gevoel voor het persoonlijke aspect en inzicht in het organisatorische geheel.
Betrokkenen hebben belang bij transparantie over de procedure, de inhoud en de uitkomst
Transparantie over de procedure betekent dat vooraf precies bekend is hoe de procedure verloopt en wat de rechten zijn.
Transparantie over de inhoud betekent dat iedere klager en beklaagde beschikt over alle informatie op grond waarvan de commissie tot een oordeel komt. Opdat beklaagde zich moet kunnen verweren, kunnen klagers en getuigen niet anoniem blijven en is ook daarin transparantie vereist.
Transparantie over de uitkomst betekent dat klager, beklaagde en werkgever gelijktijdig een compleet oordeel krijgen met alle stukken uit de procedure.
De klacht wordt verder zo veel als mogelijk vertrouwelijk behandeld en documenten worden beveiligd om verspreiding tegen te gaan. Het horen van getuigen zal alleen plaatsvinden als de verwachting is dat deze op een wezenlijk onderdeel aan de waarheidsvinding kunnen bijdragen.
Een klager en beklaagde hebben gelijke kansen in de procedure en krijgen de gelegenheid om op alle informatie te reageren
Iedere partij kan mondeling een toelichting geven en krijgt daarvan een verslag om op te reageren. Iedere partij krijgt daarnaast dezelfde tijd om ook schriftelijk te reageren op wat de ander of getuigen aanvoeren. De behandeling van de procedure verloopt voor zowel klager als beklaagde synchroon, zodat ze ook daarin gelijke kansen hebben.
De kerntaak van de commissie is waarheidsvinding en inzicht geven
Het doel van de behandeling van de klacht is dat naast het gegrond of ongegrond zijn van de klacht, helderheid ontstaat over de vastgestelde feiten en er inzicht komt in de omstandigheden. Het is belangrijk dat klager, beklaagde en de organisatie goed kan volgen tot welk oordeel de commissie komt, wat vraagt om een grondige motivering en ook onderbouwing van de bevindingen.
Dat oordeel is dusdanig compleet dat klager, beklaagde en de organisatie alle stappen in de procedure kunnen nalezen en in het rapport ook verwezen wordt naar alle overlegde bewijsstukken.
Tijd is een bepalende factor
Iedere belanghebbende heeft er belang bij dat de behandeling van de klacht niet onnodig lang op zich laat wachten. Langdurige procedures trekken een te grote wissel op klager, beklaagde en de organisatie. Voortvarend betekent normaal dat de procedure binnen 4 tot 6 weken is afgerond. Gelet op de eisen van hoor en wederhoor vraagt dat een doordachte aanpak en tijdplanning.