Informatie voor werkgevers
Hoe gaat u als werkgever om met een klacht of melding?
Omgaan met discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten
Omgaan met discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten
Als u een klacht of melding over bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie of agressie krijgt, gaat het om een situatie die onder uw zorgplicht valt. Hoe overtuigend de melding ook is, het belang van de beklaagde vraagt ook om zorgvuldigheid. Hoe gaat u rationeel om met zo’n gevoelig onderwerp?
De klager en beklaagde hebben beiden verwachtingen van u
De eerste realiteit is dat u veelal te maken heeft met verschillende personen die op u rekenen. Zij willen beiden beschermd en zorgvuldig behandeld worden. De klager geeft aan gekwetst te zijn, terwijl de beklaagde niet ten onrechte beschuldigd wil worden. Beide partijen willen dat u aan hun kant staat en maatregelen treft. Wees evenwel behoedzaam, want als u nu al een kant kiest gaat het snel mis.
Juist omdat u als werkgever niet zelf in het spanningsveld wilt komen tussen de klager en beklaagde, is het goed om de rol van regelaar aan te nemen. Zo kunt u zonder oordeel te vellen er wel voor beide partijen zijn en het proces in goede banen leiden.
Wat kunt u in het belang van beide partijen regelen?
Om melders te helpen een klacht duidelijk en compleet te maken, hebben wij een conceptklacht opgesteld:
Onze voorlichters kunnen u van advies voorzien. U hoeft daarvoor niet aan ons verbonden te zijn. We geven u antwoord op iedere denkbare vraag over hoe u omgaat met ongewenst gedrag en de melding hierover. We helpen u om de juiste stappen te kunnen zetten, ook als er nog geen procedure nodig is.
Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Voor de behandeling van deze klachten hoeft u niet bij ons geregistreerd te zijn. Wij kunnen u over dit traject nader informeren.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen
Telefonisch 08877-08855 of per mail secretariaat@kcog.nl
Voor vragen belt u met Ivanka Schreuder - 08877-08855
of u stuurt een email - secretariaat@kcog.nl
Een organisatie die lid is van KCOG is volledig ontzorgd.
Alle regelingen zijn op orde, je voert een doeltreffend beleid, iedereen is preventief getraind en alle betrokkenen kunnen zich persoonlijk laten voorlichten.
Wat krijgt een organisatie voor het lidmaatschap?
Een compleet preventieprogramma
Als KCOG-lid sta je sterker en heb je voordeel
Het lidmaatschap is zo ingericht dat de basiscontributie laag blijft, met nadruk op preventie. Voor aanvullende diensten, zoals trainingen op locatie of het laten behandelen van een klacht door de commissie, betalen leden per dienst.
Hoe handelen we als er een klacht bij ons binnenkomt?
Zodra er bij ons een klacht wordt ingediend, zal ons secretariaat eerst contact met de contactpersoon van uw organisatie opnemen. Dan kan ook bekeken worden of de klager wordt bijgestaan door een vertrouwenspersoon en in hoeverre er mogelijkheden zijn om de klacht onderling op te lossen buiten de commissie om.
KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten
U kunt zich op ieder moment aanmelden als lid van KCOG.
Na de aanmelding krijgt u het volledige preventieprogramma om u te ontzorgen
De jaarlijkse contributie
De contributie voor bovenstaande diensten is afhankelijk van de omvang van de organisatie, namelijk:
Om de contributie laag te houden met een focus op preventie, betalen leden afzonderlijk voor de trainingen op locatie (leidinggevenden / vertrouwenspersonen) of als leden een klacht door de commissie laten behandelen. Leden hebben daarbij voordeel van beschikbaarheid van de commissie en lagere kosten.
Inzet van de klachtencommissie
Naast bovenstaande diensten ter preventie, is er ook direct een klachtencommissie beschikbaar voor situaties die niet in overleg zijn op te lossen. In geval van de behandeling van een klacht werkt de commissie doeltreffend en volgens de hoogste waarborgen. Zij zal haar tijd transparant bijhouden. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen.
Trainingen op locatie
Leden krijgen 15% korting op zowel de training voor vertrouwenspersonen in Zeist als op de incompanytraining voor management en/of HR op locatie. Trainingen gericht op de eerste opvang en een doeltreffende aanpak van ongewenst gedrag.
KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten