Voorkomen is beter

Een compleet preventieprogramma

Iedereen heeft er belang bij dat ongewenst gedrag zich niet voordoet en als dat wel het geval is dat goed opgelost wordt. Leden van KCOG krijgen alle middelen ter preventie en ook praktische oplossing voor problemen. Als grenzen overschreden worden en een onderlinge oplossing niet mogelijk is, dan is het goed dat onze doeltreffende klachtencommissie direct beschikbaar is.    

Het begint met visie en beleid in de omvang met ongewenst gedrag. Uit dat beleid komen gedragscodes of handboeken, opdat de grenzen in de onderling omgang helder zijn en beter bekend is hoe ze situaties kunnen oplossen. 

Leden krijgen specialistisch ondersteuning in het opstellen van beleid en het inhoud geven aan de regelingen die zij intern gebruiken. We leveren desgewenst concepten aan of we kunnen helpen bij het redigeren van de eigen concepten om tot maatwerk te komen. 

Hoe zorgt een organisatie ervoor dat beleid ook op de werkvloer wordt toegepast?

Met heldere afspraken op papier ben je er nog niet!  Zolang medewerkers zich niet goed bewust zijn van de grenzen van anderen en elkaar niet kunnen aanspreken, is er nog veel te bereiken.  

KCOG biedt een effectieve online cursus voor medewerkers met de modules Grenzen & Gedrag. De modules gaan over bewustwording van ongewenst gedrag, over de kenbaarheid van grenzen en de vaardigheid om elkaar aan te spreken als grenzen overschreden worden.

Het gaat om de volgende modules: 

    1. Wat is ongewenst gedrag?
    2. Wie bepaalt de grenzen? 
    3. Hoe maak je ongewenst gedrag bespreekbaar? 

Het begrijpen van de ander en in gesprek gaan met elkaar zijn kernvaardigheden die overigens ook buiten het thema ongewenst gedrag van grote waarde zijn.

Ter ondersteuning van deze modules voor werknemers biedt KCOG interactieve trainingen aan op locatie voor leidinggevenden. We bieden daarin ook de tools om de dialoog met medewerkers aan te gaan over Grenzen & Gedrag.  

Slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag geven er veelal de voorkeur aan om eerst met derden te spreken. Niet alleen met een vertrouwenspersoon, maar mogelijk ook met anderen om hun zienswijze te vernemen. Ze willen een weloverwogen beslissing nemen.  

De deskundigen van KCOG geven persoonlijke voorlichting aan melders, beklaagden en organisaties om hen verder te helpen bij het oplossen van probleemsituaties. Dat is meestal eerste gericht op de mogelijkheden om een situatie in overleg op te lossen, maar het is ook informatief als er nadere stappen nodig zijn. 

Overigens richt KCOG zich ook op de voorlichting aan vertrouwenspersonen en de arbodiensten, zodat zij steeds beter toegerust zijn om oplossingsgericht te werken.  

Omdat iedere organisatie uniek is, bieden wij organisaties de mogelijkheid van hun eigen landingspagina op onze website. Zo weten werknemers (relaties) en anderen dat de organisatie lid is van KCOG en worden ze doeltreffend geïnformeerd volgens de wensen van de organisatie. 

Op de pagina kunnen desgewenst ook de vertrouwenspersonen en dergelijke genoemd worden. Deze landingspagina is zowel in het Nederlands als het Engels. Om een voorbeeld te geven kan verwezen worden naar de landingspagina van MSC. Een organisatie kan dit zelf nader bepalen, bijvoorbeeld ook door hierop naar eigen gedragscodes en dergelijke door te verwijzen. 

Het kan een hoge drempel zijn voor medewerkers (relaties) om grensoverschrijdend gedrag aan te geven. Medewerkers die online gericht informatie nalezen kunnen zich gesterkt voelen. Uitgebreide informatie over ongewenst gedrag staat in onze Toolbox, met ook gedetailleerde uitleg over hoe dat ongewenst bespreekbaar gemaakt kan worden. 

Voor een melder en voor een beklaagde hebben wij bovendien een volledig uitgewerkte stappenplan. Dat helpt om overzicht te krijgen en daarmee kunnen betrokkenen stap voor stap zien wat zij kunnen ondernemen.

Lid worden van KCOG 

Voor vragen belt u met Ivanka Schreuder - 08877-08855
of u stuurt een email - secretariaat@kcog.nl

Aanmelden

Een organisatie die lid is van KCOG is volledig ontzorgd.

Alle regelingen zijn op orde, je voert een doeltreffend beleid, iedereen is preventief getraind en alle betrokkenen kunnen zich persoonlijk laten voorlichten.   

Wat krijgt een organisatie voor het lidmaatschap?

Een compleet preventieprogramma

  1. Specialistische ondersteuning bij het opstellen van gedragscodes en bij het bepalen van preventief beleid.
  2. Online modules Grenzen & Gedrag voor medewerkers over bewustwording van ongewenst gedrag, over de kenbaarheid van grenzen en de vaardigheid om elkaar aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  3. Persoonlijke voorlichting aan melders, beklaagden en organisaties om hen verder te helpen bij het oplossen van probleemsituaties.
  4. Een eigen landingspagina per lid, die op maat is gemaakt om werknemers (relaties) doeltreffend en volledig te informeren.
  5. Gerichte online stappenplannen voor betrokkenen en een toolbox.

Als KCOG-lid sta je sterker en heb je voordeel

Het lidmaatschap is zo ingericht dat de basiscontributie laag blijft, met nadruk op preventie. Voor aanvullende diensten, zoals trainingen op locatie of het laten behandelen van een klacht door de commissie, betalen leden per dienst.

  1. Klachtencommissie - Voor leden is direct een onafhankelijke en deskundige klachtencommissie beschikbaar. De commissie werkt volgens een transparante klachtenregeling die voldoet aan de strengste waarborgen. De commissie is doeltreffend en daarmee kosten besparend. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. Een krachtige oplossing. 
  2. Training leidinggevenden - Leidinggevenden zijn bepalend in het ondervangen van ongewenst gedrag. Naast hun rol in het oplossen van situaties geven ze uitvoering aan het beleid. Een interactieve training op locatie leert leidinggevenden hoe ze hiermee omgaan. We bieden leidinggevenden ook de tools om de dialoog met medewerkers aan te gaan over grenzen & gedrag. Versterk de uitvoering en samenhang in het beleid (15 % korting voor leden).
  3. Training vertrouwenspersonen - Vertrouwenspersonen hebben een centrale rol in het oplossingsproces. Daarvoor is nodig dat zij de situatie kunnen doorgronden en duidelijkheid kunnen geven over alle mogelijkheden naar een oplossing. Oplossingsgericht werken kan interactief getraind worden. Verstevig de eerste opvang (15 % korting voor leden).

Hoe handelen we als er een klacht bij ons binnenkomt?

Zodra er bij ons een klacht wordt ingediend, zal ons secretariaat eerst contact met de contactpersoon van uw organisatie opnemen. Dan kan ook bekeken worden of de klager wordt bijgestaan door een vertrouwenspersoon en in hoeverre er mogelijkheden zijn om de klacht onderling op te lossen buiten de commissie om. 

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten

U kunt zich op ieder moment aanmelden als lid van KCOG. 

Na de aanmelding krijgt u het volledige preventieprogramma om u te ontzorgen

  • We geven specialistisch advies over beleid en een gedragscode of andere interne regelingen.
  • U krijgt toegang tot de modules Grenzen & Gedrag voor uw medewerkers gericht op bewustwording en de vaardigheid om elkaar constructief aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  • We maken desgewenst een eigen landingspagina op kcog.nl waarmee we uw werknemers (relaties) nader informeren over hoe ze omgaan met meldingen of een klacht kunnen indienen bij onze commissie.
  • U kunt verwijzen naar onze voorlichters voor persoonlijk advies en ook naar onze online voorlichting. 

De jaarlijkse contributie

De contributie voor bovenstaande diensten is afhankelijk van de omvang van de organisatie, namelijk:

  • <   25 werknemers –   295 euro
  • < 100 werknemers –   495 euro
  • < 250 werknemers –   695 euro
  • < 500 werknemers –   995 euro
  • > 500 werknemers – 1295 euro

Om de contributie laag te houden met een focus op preventie, betalen leden afzonderlijk voor de trainingen op locatie (leidinggevenden / vertrouwenspersonen) of als leden een klacht door de commissie laten behandelen. Leden hebben daarbij voordeel van beschikbaarheid van de commissie en lagere kosten.

Inzet van de klachtencommissie

Naast bovenstaande diensten ter preventie, is er ook direct een klachtencommissie beschikbaar voor situaties die niet in overleg zijn op te lossen. In geval van de behandeling van een klacht werkt de commissie doeltreffend en volgens de hoogste waarborgen. Zij zal haar tijd transparant bijhouden. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. 

Trainingen op locatie 

Leden krijgen 15% korting op zowel de training voor vertrouwenspersonen in Zeist als op de incompanytraining voor management en/of HR op locatie. Trainingen gericht op de eerste opvang en een doeltreffende aanpak van ongewenst gedrag.   

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten