Welke klachten behandelt de commissie?

Seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie op het werk

Ongewenst gedrag past niet in een veilige werkomgeving. Daarom dienen werkgevers preventief beleid te voeren en ook op te komen tegen seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en agressie.

Klachten over dit grensoverschrijdende gedrag binnen een arbeidssituatie worden door de commissie behandeld. Dat kan een klacht zijn over een collega of een klacht van een relatie over een werknemer. Een werkgever die een klacht omtrent ongewenst gedrag laat behandelen krijgt het oordeel van de klachtencommissie. De commissie bepaalt of de klacht gegrond is. Dit is een onafhankelijk oordeel van specialisten die objectief naar de situatie kijken en geen belang hebben bij de uitkomst. Dit geeft ook de draagkracht aan dat oordeel.

Werkwijze

Hoe behandelt de klachtencommissie een klacht?

Een klager meldt zijn of haar klacht bij de werkgever. De werkgever geeft de klacht door aan het secretariaat van de klachtencommissie. De klager en beklaagde worden door het secretariaat geïnformeerd over de te volgen procedure.

Indien een werkgever naar ons verwijst voor het indienen van een klacht, dan kunt u rechtstreeks bij ons de klacht indienen.

Als er vragen zijn, kan er contact opgenomen worden met mevrouw Ivanka Schreuder van ons secretariaat. Zij helpt u dan verder (telefoon: 08877-08855 en secretariaat@kcog.nl).

Na ontvangst van de gemotiveerde klacht krijgt de klager de gelegenheid om een mondelinge toelichting te geven. Daarna is het aan de beklaagde om zich te verweren, zowel mondeling als schriftelijk.

Klager en beklaagde krijgen beide voldoende gelegenheid om op elkaars standpunten te reageren. De commissie kijkt ook naar wat er verder nodig is voor de behandeling van de klacht, zoals het horen van getuigen of het opvragen van gegevens.

De commissie is volledig transparant over alle informatie die zij heeft ontvangen. 

Uitbrengen van de bevindingen

De commissie zal na het bestuderen van de standpunten een rapport opstellen. In dit rapport worden de gevolgde procedure, de feiten en de standpunten behandeld, naast het oordeel over de vraag of de klacht voldoende aannemelijk is geworden en dus gegrond is. Het rapport wordt gelijktijdig naar de klager, de beklaagde en de werkgever verzonden. Uiteindelijk bepaalt de werkgever welke rechtsgevolgen er aan de bevindingen uit het rapport worden gekoppeld.

De klachtenregeling van de commissie

1. Begripsbepaling en toepasselijkheid

a. KCOG (Klachtencommissie ongewenst gedrag): de commissie die de klacht van de klager behandelt. Van KCOG richt het secretariaat zich op de procesbegeleiding en de commissieleden zich op de inhoudelijke behandeling van de klacht. 

b. Klager: degene die de klacht indient (o.a. werknemer / relatie / klant / cliënt / burger).

c. Beklaagde: de persoon of personen tegen wie de klacht zich richt (degene die werkzaam is voor de werkgever, in beginsel de werknemer, maar mogelijk ook degene die werkt voor de rechtspersoon van werkgever, zoals een uitzendkracht / bestuurder of opdrachtnemer).

d. Werkgever: de rechtspersoon of natuurlijk persoon waar de beklaagde werkzaam is, bijvoorbeeld op grond van een arbeidsovereenkomst, aanstelling, opdracht-, stage-, leerovereenkomst of uitzendovereenkomst. Waar in onderstaande over werkgever wordt gesproken is vaak ook bedoeld de organisatie die de klacht door de commissie laat behandelen.

e. Klacht: een op schrift gestelde uiting van ongenoegen, waarin de klager zich uitlaat over gedrag van een persoon (personen / orgaan) die voor een organisatie werkzaam is (zijn).

f. Toepasselijkheid: Deze klachtenprocedure is van toepassing op de behandeling van klachten van klagers over de wijze waarop een persoon (personen / orgaan) die voor een organisatie werkzaam is (was / zijn) zich ongewenst heeft gedragen, welke op enige wijze verband houdt met diens werk, welk gedrag zowel tijdens als buiten het werk kan hebben plaatsgevonden. Op verzoek van een organisatie kan de procedure ook toegepast worden op andere situaties en andere personen die een klacht indienen of beklaagd worden. De klachtenprocedure kan ook toegepast worden als een organisatie daar om vraagt, in het bijzonder wanneer een beklaagde wenst dat de commissie vaststelt of een melding of een klacht gegrond of ongegrond is.

g. Ongewenst gedrag: handelingen van een groep of van een individu, gericht tegen een persoon die deze handelingen als bedreigend, vernederend of intimiderend ervaart. Dit ongewenst gedrag kan zich uiten in de vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.

h. Seksuele intimidatie: het gedrag dat met het geslacht van een persoon verband houdt en dat tot doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast en dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd. Het is een vorm van ongewenst gedrag op seksueel gebied, zoals opmerkingen, hinderlijk gedrag of het ongewenst betasten van iemand, waarbij de grenzen in de omgangsvormen worden overschreden.

i. Discriminatie: iedere uiting waarbij sprake is van het ongelijk behandelen of achterstellen van mensen, met betrekking tot o.a. godsdienst, geslacht, afkomst, leeftijd, ras, levensovertuiging, politieke gezindheid of seksuele geaardheid;

j. Agressie / intimidatie: voorvallen waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen, al dan niet met de bedoeling om een wil op te leggen.

h. Pesten: een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer personen proberen een andere persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe te brengen.

i. Arbeidsrechtkantoor AN-i: de organisatie die invulling geeft aan KCOG en naast de commissieleden ook het secretariaat van KCOG voor haar rekening neemt. Waar hieronder over KCOG wordt gesproken is ook AN-i bedoeld. 

1. Indienen van een klacht (fase 1 – aanmeldingen)

1.1. Een klager dient een klacht schriftelijk in bij de werkgever van de beklaagde of rechtstreeks bij de commissie. De klacht kan als bijlage per e-mail toegezonden worden (secretariaat@kcog.nl). Tussen de werkgever en het secretariaat van de klachtencommissie is er contact om de start van de behandeling af te stemmen. Voor zover dat nog niet is gebeurd wordt het in te vullen inschrijfformulier door het secretariaat toegezonden, zodat de organisatie zich als lid inschrijft. De klacht wordt door de klachtencommissie in behandeling genomen. 

1.2. De klachtencommissie bevestigt de ontvangst van de klacht aan de klager en daarna informeert zij de klager over de te volgen procedure. De klachtencommissie laat weten of de klacht wel of niet ontvankelijk is.

1.3. De klachtencommissie toetst of de klacht compleet is en geeft indien nodig de klager de gelegenheid om de klacht te completeren. De klacht moet ondertekend zijn en bevat ten minste: – naam, adres, telefoon, BSN-nummer en e-mailadres van de klager. – De naam en het adres van de werkgever, de contactgegevens van de contactpersoon bij werkgever – De naam van de beklaagde(n) en indien beschikbaar hun directe contactgegevens – De verhinderdata van de klager i.v.m. bijvoorbeeld afwezigheid in verband met vakantie. – De datum van indienen klacht – Een grondig gemotiveerde omschrijving van de klacht, waar mogelijk vergezeld met bewijsstukken. 

1.4. Na ontvangst van de klacht of het compleet maken van de klacht, wordt de beklaagde bij werkgever, op de hoogte gesteld van de klacht, zoals deze door de klachtencommissie in behandeling wordt genomen.

1.5. Het secretariaat meldt aan de klager en beklaagde de personen die in de klachtencommissie zitting nemen en die de klacht inhoudelijk in behandeling nemen. Een partij kan bezwaar maken tegen de benoeming van een persoon, indien gerechtvaardigde twijfel bestaat aan zijn/haar onpartijdigheid of onafhankelijkheid.

1.6. De klacht wordt vertrouwelijk behandeld. Dat wil zeggen de informatie die verder in de procedure wordt gedeeld, wordt door (het secretariaat) van de commissie slechts ter beschikking gesteld aan de klager en beklaagde en pas na afloop van de behandeling aan de verantwoordelijke personen bij de werkgever. Indien dat dienstig kan zijn voor behandeling van de klacht (in het bijzonder voor de bewijsvoering), kunnen derden in de procedure betrokken worden, die daarmee op onderdelen enige kennis krijgen van de inhoud van de klacht en het standpunt van partijen. De leden van de commissie zijn verder verplicht tot geheimhouding van alle zaken die zij in deze hoedanigheid vernemen.

1.7. De klager en beklaagde kunnen zich laten bijstaan door een gemachtigde.

1.8. De klager kan de klacht intrekken voor of tijdens de hoorzitting. Een latere intrekking van de klacht kan alleen met instemming van de beklaagde, uiterlijk tot het bekend worden van de bevindingen van de klachtencommissie.

1.9. Een beschuldigde of organisatie die kennis heeft genomen van een melding, kan er belang bij hebben dat vastgesteld wordt of de melding gegrond of ongegrond is. In dat geval neemt de beschuldigde en/of de organisatie hierover contact op met het secretariaat van de klachtencommissie. Op verzoek van de organisatie kan de melding behandeld worden. De melder wordt opgeroepen voor een hoorzitting bij de commissie. De melder krijgt de gelegenheid om voor die zitting een klacht op papier te zetten. Het verdere verloop is gelijk aan de situatie waarin de klager zelf een klachtenprocedure heeft gestart.

2. Zittingen en verslaglegging (fase 2 – zittingen)

2.1. De klachtencommissie zal de klager uitnodigen voor een besloten zitting, in beginsel op een neutrale locatie en veelal op het kantoor van de commissie in Zeist en anders in de regio waar het werk gewoonlijk wordt verricht. Bij deze zitting zullen namens de klachtencommissie minimaal twee personen aanwezig zijn en kan de klager zich laten vergezellen. Klager krijgt tijdens de zitting uitgebreid de gelegenheid om de klacht persoonlijk nader toe te lichten (maximaal twee uur). Tijdens deze zitting is de beklaagde niet aanwezig.

2.2. De klachtencommissie zal de beklaagde uitnodigen voor een besloten zitting, in beginsel op een neutrale locatie en veelal het kantoor van de commissie in Zeist en anders in de regio waar het werk gewoonlijk wordt verricht. Indien er meer beklaagden zijn, dan is het aan de commissie om te bepalen of er meerdere zittingen worden gehouden. Bij deze zitting zullen namens de klachtencommissie minimaal twee personen aanwezig zijn en kan de beklaagde zich laten vergezellen. De beklaagde krijgt tijdens de zitting uitgebreid de gelegenheid om persoonlijk op de klacht te reageren (maximaal twee uur). Tijdens deze zitting is de klager niet aanwezig.

2.3. De klachtencommissie zal van iedere zitting een verslag maken, met een zakelijke weergave van wat er is besproken. Dit verslag wordt eerst verzonden naar de persoon die is gehoord, welke de gelegenheid krijgt om verbeteringen of aanvullingen voor te stellen. Verbeteringen van feitelijke onjuistheden worden verwerkt in het verslag en aanvullingen op wat er is gezegd, worden als opmerking in het verslag opgenomen. Bij het niet reageren binnen de gestelde termijn, wordt het verslag geacht akkoord te zijn bevonden. De klachtencommissie rondt zelfstandig het verslag met de eventuele opmerkingen af en mag deze aan de wederpartij doorsturen, nu het gaat om een verslag van de commissie en voor het versturen daarvan geen goedkeuring is vereist.

3. De schriftelijke antwoorden op de verslagen van de wederpartij (fase 3 – hoor)

3.1. Beide partijen krijgen gelijktijdig het verslag van de zitting van de wederpartij en de gelegenheid om daarop schriftelijk te antwoorden.

3.2 In het antwoord op het verslag van de wederpartij kunnen partijen verwijzen naar te verstrekken bewijsstukken of andere vormen van beschikbaar bewijs.

3.3. De commissie beoordeelt na binnenkomst van de antwoorden op de verslagen of zij het nodig acht dat onderdelen nader onderzocht zullen worden. Indien de commissie dat nodig acht, dan kan zij zelf nader bewijzen opvragen, bijvoorbeeld door bepaalde bewijsstukken op te vragen of getuigen te horen.

3.4. De commissie is in verband met de behandeling van de klacht bevoegd alle gewenste inlichtingen in te winnen. Mocht het nodig zijn dat hiervoor specialisten ingeschakeld worden en daaraan kosten zijn verbonden, dan vereist dat de goedkeuring van de opdrachtgever.

3.5. De commissie zal verslagleggen van wat zij heeft verkregen of vernomen uit de nadere bestudering van de informatie, vergezeld met eventuele bewijsstukken, wat zij aan partijen zal verstrekken die daarop kunnen reageren.

4. De laatste schriftelijke reactie (fase 4 – wederhoor)

4.1. Ter afronding van de procedure krijgen beide partijen nog de gelegenheid om te reageren op datgene wat door de ander naar voren is gebracht. Het betreft een korte laatste reactie op de standpunten die door de wederpartij zijn ingenomen en eventuele bewijzen. Het is niet toegestaan om in deze fase met een nieuw verwijt of nieuw verweer te komen, dan wel nieuwe bewijzen aan te dragen. De commissie zal daarbij kijken of bepaalde punten eerder naar voren gebracht hadden kunnen worden. De commissie staat het in deze fase volledig vrij om nieuwe verwijten of verweren terzijde te laten, bijvoorbeeld omdat de wederpartij daarop niet heeft kunnen reageren.

4.2. De commissie kan er geheel naar eigen bevinding toe overgaan om een partij nog een laatste akte te laten nemen (een laatste verweer voeren). Deze akte is dan gericht is op een specifiek onderdeel dat door de wederpartij is aangevoerd. Een partij die daarvan gebruik maakt is gehouden om zich in deze akte (dit verweer) tot dat specifieke onderdeel te beperken en dus geen nieuwe verweren te voeren.

5. Bevindingen in het rapport (fase 5 – rapport)

5.1. Ter afronding van de procedure zal de klachtencommissie een rapport opstellen waarin zij de procedure, de gestelde feiten, de klacht en de bevindingen en haar oordeel uitwerkt. In het bijzonder zal de commissie gemotiveerd ingaan op het wel of niet gegrond zijn van de klacht, veelal in de vorm of dat wel of niet aannemelijk is geworden.

5.2. De termijn voor het afronden van het rapport is drie weken. Mocht het tot een vertraging komen, dan wordt de reden daarvoor en de nieuwe termijn kenbaar gemaakt aan beide partijen.

5.3. Het rapport met de bevindingen wordt gelijktijdig naar de klager, de beklaagde en de daartoe aangewezen persoon bij de werkgever verzonden. Dat rapport wordt digitaal en beveiligd naar partijen verzonden.

5.4. Eventuele schrijffouten of andere misslagen in het rapport die voor beide partijen kenbaar moeten zijn, kunnen uit eigen beweging door de commissie en op verzoek van een partij worden hersteld, waarvoor beide partijen vooraf in de gelegenheid worden gesteld om schriftelijk hun standpunt hierover kenbaar te maken.

5.5. Tegen het oordeel van de commissie staat geen bezwaar of beroep open. Over de uitkomst en motivatie wordt niet nader gecorrespondeerd. Met het rapport en daarin de bevindingen is de procedure afgerond. De registratie van de klacht en de behandeling wordt voor vijf jaar door het secretariaat van de commissie bewaard.

5.6. Het blijft de verantwoordelijkheid van partijen zelf welke rechtsgevolgen zij op het rapport laten volgen.

6. Termijnen

6.1. De klachtencommissie bepaalt de uiterste termijn waarop een partij kan reageren. Deze termijn is een vervaltermijn. Normaal gaat het om een dag of enkele dagen, doch de commissie bepaalt de duur. Het staat de klachtencommissie vrij om eigen conclusies te verbinden aan het gegeven dat een partij de termijn heeft laten verlopen.

6.2. Slechts bij hoge uitzondering zal de commissie op gemotiveerd verzoek van een partij uitstel verlenen, wat alleen rechtsgeldig is als het schriftelijk is bevestigd.

7. Overige

7.1. Zowel de klager als de beklaagde en ook derden zijn gehouden om de klachtencommissie een eerlijke voorstelling van zaken te geven en geen relevante feiten te verzwijgen, als ook naar eer en geweten de commissie te informeren. Van alle betrokkenen wordt verwacht dat zij zich met respect over de medemens uitlaten en zich niet onrechtmatig gedragen.

7.2. De klachtencommissie is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen, in het bijzonder niet als de klacht niet valt onder de toepasselijkheid van de klachtenregeling, wanneer reeds eerder een zelfde (soort) klacht is ingediend, wanneer de klachtenregeling geen adequate route of oplossing kan bieden voor de bijzondere situatie die zich voordoet als ook wanneer de omstandigheden waarop de klacht betrekking heeft strafrechtelijk wordt onderzocht of hierover een oordeel wordt gevraagd bij een andere instantie met rechtsbevoegdheid. Evenmin wordt een advies gegeven als de werkgever surseance van betaling is verleend, failliet is verklaard, bedrijfsactiviteiten zijn gestaakt of wanneer er sinds de omstandigheden waarop de klacht betrekking heeft al te veel tijd is verstreken. De klager en de beklaagde zijn gehouden relevante informatie in dit kader te verstrekken.

7.3. Mocht achteraf blijken dat een partij zich schuldig heeft gemaakt aan het grovelijk misleiden van de klachtencommissie, dan kan de andere partij dat ter beoordeling aan de klachtencommissie voorleggen, waarna het uitsluitend aan de klachtencommissie is om te bepalen of zij overgaat tot het heropenen van de behandeling van de klacht.

7.4. KCOG bepaalt de samenstelling van de klachtencommissie en geeft aan partijen door welke leden in de klachtencommissie zitting nemen. Een lid mag geen belangen hebben bij de uitkomst van de procedure en dient partijen op voet van gelijkheid te behandelen. De samenstelling van de commissie is normaal dusdanig dat daarin een man en een vrouw zitting nemen. Op verzoek van een organisatie die zich heeft aangesloten bij de klachtencommissie, kan er ook een enkel lid vanuit de organisatie in de klachtencommissie zitting nemen, wat voor rekening van deze organisatie komt. Dat betekent dat er naast de meerderheid aan externe leden in de klachtencommissie een “intern” lid in de commissie deelneemt, wanneer KCOG daartoe besluit. Een partij kan bezwaar maken tegen de benoeming van een lid, indien gerechtvaardigde twijfel bestaat aan zijn/haar onpartijdigheid of onafhankelijkheid.

7.5. De regeling wordt geciteerd als de de klachtenregeling van de Klachtencommissie Ongewenst Gedrag.

7.6. De klacht en behandeling daarvan geschiedt in de Nederlandse taal en valt onder het Nederlands recht.

7.7. De kosten die zijn verbonden aan het door de klachtencommissie laten behandelen van de klacht komen voor rekening van de werkgever (opdrachtgever / lid van KCOG). Onder die kosten zijn begrepen de kosten voor het secretariaat en de behandelaars. De leden van de commissie houden de tijd bij die zij besteden aan de behandeling van de klacht en rekenen daarvoor een uurtarief. In geval van een zitting of beraad waarbij twee commissieleden van KCOG aanwezig zijn, zal slechts een van de twee een uurtarief rekenen om dubbeltelling te voorkomen. Indien de klager of beklaagde zich laat bijstaan, komen de kosten daarvan voor eigen rekening.

7.8. De algemene voorwaarden van KCOG (arbeidsrechtkantoor AN-i) en in het bijzonder artikel 4.5 zijn op deze klachtenregeling van toepassing (zie www.kcog.nl/av).

7.9. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de klachtencommissie.

7.10. Het dossier met de behandeling van de klacht wordt voor een periode van vijf jaar bewaard.

Aanmelden

Het aanmelden van een klacht bij de commissie

Heeft u te maken met ongewenst gedrag, dan kunt u een klacht indienen bij ons of bij uw werkgever. Voor vragen of advies kunt u contact opnemen met ons secretariaat. 

Wat staat er in de klachtbrief?

Om melders te helpen een klacht duidelijk en compleet op te stellen, hebben wij een concept klachtbrief opgesteld. 

  • Voor degene die de klacht bij de werkgever indient: conceptbrief.
  • Voor degene die de klacht bij KCOG indient: conceptbrief  (als de werkgever lid is van KCOG)
Hoe schakelt u als werkgever de klachtencommissie in?

Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Als nationaal instituut werken voor alle sectoren en branches. 

Wenst u advies, wilt u een klacht laten behandelen en/of wilt u lid worden, dan kunt u contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder van ons secretariaat. 

Telefonisch   08877-08855  of per mail   secretariaat@kcog.nl

Hoe kunnen wij u helpen?  Advies voor melders, beklaagden en organisaties

Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:

ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV, ING, MSC, ST PHILADELPHIA, NVVP, VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.

Lid worden van KCOG 

Voor vragen belt u met Ivanka Schreuder - 08877-08855
of u stuurt een email - secretariaat@kcog.nl

Aanmelden

Een organisatie die lid is van KCOG is volledig ontzorgd.

Alle regelingen zijn op orde, je voert een doeltreffend beleid, iedereen is preventief getraind en alle betrokkenen kunnen zich persoonlijk laten voorlichten.   

Wat krijgt een organisatie voor het lidmaatschap?

Een compleet preventieprogramma

  1. Specialistische ondersteuning bij het opstellen van gedragscodes en bij het bepalen van preventief beleid.
  2. Online modules Grenzen & Gedrag voor medewerkers over bewustwording van ongewenst gedrag, over de kenbaarheid van grenzen en de vaardigheid om elkaar aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  3. Persoonlijke voorlichting aan melders, beklaagden en organisaties om hen verder te helpen bij het oplossen van probleemsituaties.
  4. Een eigen landingspagina per lid, die op maat is gemaakt om werknemers (relaties) doeltreffend en volledig te informeren.
  5. Gerichte online stappenplannen voor betrokkenen en een toolbox.

Als KCOG-lid sta je sterker en heb je voordeel

Het lidmaatschap is zo ingericht dat de basiscontributie laag blijft, met nadruk op preventie. Voor aanvullende diensten, zoals trainingen op locatie of het laten behandelen van een klacht door de commissie, betalen leden per dienst.

  1. Klachtencommissie - Voor leden is direct een onafhankelijke en deskundige klachtencommissie beschikbaar. De commissie werkt volgens een transparante klachtenregeling die voldoet aan de strengste waarborgen. De commissie is doeltreffend en daarmee kosten besparend. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. Een krachtige oplossing. 
  2. Training leidinggevenden - Leidinggevenden zijn bepalend in het ondervangen van ongewenst gedrag. Naast hun rol in het oplossen van situaties geven ze uitvoering aan het beleid. Een interactieve training op locatie leert leidinggevenden hoe ze hiermee omgaan. We bieden leidinggevenden ook de tools om de dialoog met medewerkers aan te gaan over grenzen & gedrag. Versterk de uitvoering en samenhang in het beleid (15 % korting voor leden).
  3. Training vertrouwenspersonen - Vertrouwenspersonen hebben een centrale rol in het oplossingsproces. Daarvoor is nodig dat zij de situatie kunnen doorgronden en duidelijkheid kunnen geven over alle mogelijkheden naar een oplossing. Oplossingsgericht werken kan interactief getraind worden. Verstevig de eerste opvang (15 % korting voor leden).

Hoe handelen we als er een klacht bij ons binnenkomt?

Zodra er bij ons een klacht wordt ingediend, zal ons secretariaat eerst contact met de contactpersoon van uw organisatie opnemen. Dan kan ook bekeken worden of de klager wordt bijgestaan door een vertrouwenspersoon en in hoeverre er mogelijkheden zijn om de klacht onderling op te lossen buiten de commissie om. 

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten

U kunt zich op ieder moment aanmelden als lid van KCOG. 

Na de aanmelding krijgt u het volledige preventieprogramma om u te ontzorgen

  • We geven specialistisch advies over beleid en een gedragscode of andere interne regelingen.
  • U krijgt toegang tot de modules Grenzen & Gedrag voor uw medewerkers gericht op bewustwording en de vaardigheid om elkaar constructief aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  • We maken desgewenst een eigen landingspagina op kcog.nl waarmee we uw werknemers (relaties) nader informeren over hoe ze omgaan met meldingen of een klacht kunnen indienen bij onze commissie.
  • U kunt verwijzen naar onze voorlichters voor persoonlijk advies en ook naar onze online voorlichting. 

De jaarlijkse contributie

De contributie voor bovenstaande diensten is afhankelijk van de omvang van de organisatie, namelijk:

  • <   25 werknemers –   295 euro
  • < 100 werknemers –   495 euro
  • < 250 werknemers –   695 euro
  • < 500 werknemers –   995 euro
  • > 500 werknemers – 1295 euro

Om de contributie laag te houden met een focus op preventie, betalen leden afzonderlijk voor de trainingen op locatie (leidinggevenden / vertrouwenspersonen) of als leden een klacht door de commissie laten behandelen. Leden hebben daarbij voordeel van beschikbaarheid van de commissie en lagere kosten.

Inzet van de klachtencommissie

Naast bovenstaande diensten ter preventie, is er ook direct een klachtencommissie beschikbaar voor situaties die niet in overleg zijn op te lossen. In geval van de behandeling van een klacht werkt de commissie doeltreffend en volgens de hoogste waarborgen. Zij zal haar tijd transparant bijhouden. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. 

Trainingen op locatie 

Leden krijgen 15% korting op zowel de training voor vertrouwenspersonen in Zeist als op de incompanytraining voor management en/of HR op locatie. Trainingen gericht op de eerste opvang en een doeltreffende aanpak van ongewenst gedrag.   

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten