Interactieve training voor de vertrouwenspersoon

     Analytische verdieping en juridische inzichten  

Interactieve trainingen voor de vertrouwenspersoon

Een training bij de specialisten van de klachtencommissie

Ochtendprogramma – Doorgronden en geven van betekenis

Als vertrouwenspersoon ben je meer dan een luisterend oor. Je helpt ook om de situatie te doorgronden. 

Inzicht in de omstandigheden – Aan de hand van een voorbeeld gaan we alle facetten van ongewenst gedrag analyseren, waarbij we zowel het perspectief van de melder, de beklaagde en het management meenemen. We kijken onder andere naar de werksituatie, het gevoerde beleid, het proces van de melding, het onderling aanspreken, bewijs en oorzaak. We geven uitleg over de juridische betekenis en de maatregelen die in bepaalde omstandigheden genomen kunnen worden.  

De feiten en de kwalificatie van het gedrag – Een vertrouwenspersoon kan een melder helpen om de feiten te ordenen en het gedrag te kwalificeren. Bijvoorbeeld door aan de hand van voorbeelden zelf te bepalen of het gaat om seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, pesten en/of ander ongewenst gedrag. We behandelen de verschillen in vaststelling en bewijslast van iedere vorm van ongewenst gedrag vanuit het perspectief van de klachtencommissie.

De verdediging doorgronden We analyseren samen een reactie van de dader op de beschuldiging. Hoe kijkt de dader naar de feiten? Hoe kwalificeert de dader de feiten? Hoe wordt de ernst ingeschat? Luistert degene en is er begrip? Wordt er rechtvaardiging gezocht door de dader en wat is bespreekbaar voor het vervolg?   

Inzicht in de gespreksvoering Een wezenlijk onderdeel van deze training is heel praktisch. We laten je ervaren wat er nodig is tijdens het gesprek met de melder om degene te helpen een weloverwogen keuze te maken in de oplossingsrichting. Alleen al dit inzicht en de letterlijke aanpak daarvoor maakt de dag al zeer waardevol. 

 

Middagprogramma – De verschillende oplossingsrichtingen

Naast analyse van de situatie, is het voor een vertrouwenspersoon van belang om goed zicht te hebben op de verschillende oplossingen. Deze oplossingen niet alleen kennen, maar ook weten op welke wijze deze maximaal ingezet kunnen worden. 

Het gaat erom de melder zo helder mogelijk de verschillende oplossingen voor te leggen en duidelijk te maken wat de melder hiervan mag verwachten. In bepaalde stadia kunnen de op het oog kleine stappen later voor een klachtencommissie een enorm verschil maken. We kijken naar de mogelijkheden om een helder signaal af te geven of een grens duidelijk te maken. In bepaalde omstandigheden kan dat later bepalend zijn om een klacht gegrond te verklaren en we leggen uit wanneer dat niet zo is. We geven ook uitleg over hoe de ernst van het gedrag bepaald kan worden. 

Een andere oplossing die een melder kan overwegen is om het gesprek aan te gaan. Dit gaan we dusdanig behandelen dat je ook weet welke rol je als vertrouwenspersoon kan innemen of hoe dat anders gefaciliteerd kan worden. We behandelen verder de juridische complicaties van een ziekmelding en de positie en rol van de arbodienst, bedrijfsarts en een werkgever als deze aansturen op re-integratie. 

We gaan in op iedere denkbare vraag die je zou willen stellen aan de klachtencommissie over de inhoud van de klacht en de procedure bij de commissie. Oftewel een kijkje in de keuken bij de commissie. Uiteindelijk behandelen we welke juridische maatregelen een werkgever kan nemen als een klacht gegrond is, maar ook de juridische situatie na een ongegronde klacht. Inzicht hierin is van wezenlijk belang om melders en beklaagde ook daarin te kunnen informeren en adviseren.

 

Leren bij de klachtencommissie zelf

Een unieke kans  

Deze training is geen dag van toehoren, maar een interactieve werkvorm in kleine groepen. Deelnemers leren ieder facet helder te vertalen en doeltreffend op te pakken.

  • Interactief leren in groepen tot maximaal 12 personen; 
  • Innovatieve training gericht op kennis, inzicht en vaardigheden;
  • Zelf werken aan uitdagende voorbeelden uit de praktijk.

De training is voor iedereen te zien als een specialisatie. De opzet is evenwel zo praktisch en direct toepasbaar dat deze ook zonder vooropleiding gevolgd kan worden. 

Praktische informatie

Locatie en tijdstippen

Deze training is niet alleen didactisch, maar ook voor het overige volledig verzorgd. U krijgt een lunch aangeboden en alles is in de prijs inbegrepen. 

De training wordt gegeven op onze eigen trainingslocatie te Zeist. Deze locatie uitstekend bereikbaar door de centrale ligging met een parkeergarage onder het kantoor. 

Deze training wordt gegeven op een vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.  

 

De prijs

€ 445,- all-in

Leden van KCOG krijgen 15 % korting op deze training als deze door hun interne of externe vertrouwenspersoon wordt gevolgd.
 
De prijzen zijn all-in en daarin is alles inbegrepen (drinken, lunch, materiaal en certificaat ). Wij kunnen de training vrij van BTW aanbieden omdat wij geaccrediteerd onderwijs verzorgen.  

De prijs

€ 445,– all-in

De prijzen zijn all-in en daarin is alles inbegrepen (drinken, lunch, materiaal en certificaat). Wij kunnen de training vrij van BTW aanbieden doordat wij geaccrediteerd onderwijs verzorgen.  

Aanmelding

De eerst volgende dag is op vrijdag 7 november 2025

 

Aanmelding cursusdag

Lesgeven in ons specialisme

We geven al decennialang interactieve trainingen. Onze klachtencommissie is toonaangevend in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag. Onze trainers zijn dagelijks in de praktijk met deze materie bezig. Deze trainingen over het omgaan met ongewenst gedrag ligt dus volledig binnen ons specialisme.

Onze trainers worden geaccrediteerd en onze trainingen zijn onder andere erkend door: 

 

Hoe kunnen wij u helpen?  Advies voor melders, beklaagden en organisaties

Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:

ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV, ING, MSC, ST PHILADELPHIA, NVVP, VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.