Wat mag jij verwachten van de klachtencommissie van KCOG?

Begrijpen van de positie van de melder

Om ervoor te zorgen dat melders zich uitlaten, zal de organisatie zich eerst bewust moeten zijn van de drempels. Een melder heeft naast de behoefte om gehoord te worden, ook veel belang bij transparantie en een snelle doorlooptijd van de procedure. 

Slachtoffers ervaren vaak een psychologische barrière om zich uit te spreken. Er is sprake van stress, angst of schaamte. Als ze er aan denken voelt het alsof de lucht om te spreken hen wordt ontnomen. Organisaties die kennis willen nemen van de problematiek zullen actief inzetten op drempelverlagende maatregelen opdat problemen kenbaar worden. Dat kan met voorlichting, zichtbare vertrouwenspersonen of meldingsdeskundigen.

We zien het daarom ook als onze taak om voorlichting te geven en de drempel te verlagen. We zijn er ons zelf ook terdege van bewust dat in de procedure zelf een toegankelijke en respectvolle benadering ervoor zorgt dat een klager zich veilig voelt om zijn of haar verhaal te doen.

Voor de klager staat de kern van de gebeurtenisen vaak vast. De focus voor de klager ligt op erkenning, het stoppen van het gedrag en eventuele maatregelen. Een lange procedure is extra belastend, zodat de doorlooptijd van de procedure van groot belang is. Een behandelingstermijn van 5 weken wordt begrijpelijk al als lang ervaren, maar langer moet echt voorkomen worden.

Het gaat een klager ook om het delen van de ervaring en gehoord worden. Het uitspreken is vaak niet alleen een eerste stap in de oplossing, maar ook een helend proces waarbij de klager de last niet langer alleen draagt.

Omdat iedereen zich het beste kan uiten in zijn of haar moedertaal, is het belangrijk om die ruimte te geven. Wij zetten dan professionele tolken in, omdat dit essentieel is voor accurate communicatie en het overbrengen van nuances, wat bijdraagt aan de ervaring echt gehoord te worden. Een tolk is veel beter in het synchroon doorgeven van de bewoordingen en het gevoel meegeven dan een eigen vertaling van de klager en anderen die daar niet voor gestudeerd hebben.

Klagers willen betrokken blijven bij wat er met hun verhaal gebeurt, wat heel begrijpelijk is. Zodra het proces wordt overgenomen door anderen, ontstaat het gevoel van verlies van controle.

Transparantie over de procedure en de voortgang, alsook ruimte tot contact met het secretariaat zijn daarom essentieel. Onze procedure is volledig transparant en de voorlichting hierover zowel online, bij uitnodigingen en tijdens de zittingen helder.

Een klager heeft toegang tot alle relevante (beveiligde) stukken, identiek aan wat ook de andere partij heeft ontvangen, wordt geïnformeerd over elke stap en ontvangt uiteindelijk ook een compleet rapport.

Het eindoordeel moet herkenbaar en navolgbaar zijn voor de klager. Niet alleen als de klager in het gelijk gesteld wordt, maar ook als de klacht (gedeeltelijk) ongegrond wordt verklaard.

Rapportages moeten daarom zeer zorgvuldig gemotiveerd zijn – per onderdeel van de klacht – en duidelijk maken op grond waarvan conclusies zijn getrokken.

De uitwerking moet recht doen aan de beleving van de klager, zonder de feitelijke beoordeling te compromitteren en zonder de miskenning van het gevoel dat de klager heeft. 

Wat mag jij als melder verwachten?

  • Lage drempels door voorlichting en respectvolle benadering
  • Echt gehoord worden en ruimte voor wederhoor
  • Veilige spreeksituatie en waar nodig een tolk om in eigen moedertaal te kunnen spreken
  • Korte doorlooptijd van de procedure
  • Transparantie over procedure en bewijsstukken
  • Inzicht met een goed gemotiveerd en compleet oordeel

 

Begrijpen van de positie van de beklaagde

De eerste behoefte van een beklaagde is duidelijkheid over de klacht en ook volledige transparantie over de procedure en bewijsstukken. Een beklaagde heeft ook belang bij een voortvarende procedure en wil vooral een eerlijke kans, door hoor en wederhoor. Oftewel goed geinformeerd zijn en echt gehoord worden.  

Het is zeer belastend als een beklaagde te horen krijgt dat er “iets” speelt, maar niet weet wat, van wie, en waarover. Dit veroorzaakt onzekerheid en is misschien wel het meest stresserende wat een beklaagde kan overkomen. Niets is namelijk zo belastend als onwetendheid. Zodra een klacht ontvankelijk en voldoende concreet is, wordt de beklaagde direct en volledig geïnformeerd over de inhoud van de klacht en wordt helderheid gegeven over de procedure. Dit voorkomt onnodige stress en speculatie.

Bedacht dient te worden dat ook het leven van een beklaagde tijdens de procedure min of meer stilstaat, in afwachting op de uitkomst. Daarvoor is voortgang in de procedure van belang. Voor beklaagde speelt dit nog meer als hij of zij op non-actief is gesteld, wat kan leiden tot meer geruchten en blijvende reputatieschade.

Snelheid is daarom van essentieel belang, zeker als er sprake is van zichtbare maatregelen. Iemand die 4 à 5 weken uit beeld is heeft nog een kans op terugkeer, maar na 12 weken of meer wordt het al heel lastig. Een korte procedure minimaliseert deze impact en vergroot de kans op een soepele terugkeer als de situatie dat toelaat.

Om zich te kunnen verweren moet voor de beklaagde bekend zijn wie de klacht indient en wat hem of haar precies wordt verweten. Het betekent dat als een klacht voor het eerst bij de commissie binnen komt, deze niet alleen ontvankelijk moet zijn, maar ook vanaf het eerste begin voldoende uitgeschreven moet zijn. Een goed uitgewerkte klacht dient iedereen in de procedure. De beklaagde heeft, net als de klager, recht op alle stukken (geen inzage, maar daadwerkelijk de stukken die beveiligd zijn). De beklaagde ontvangt daarmee alle (beveiligde) stukken, krijgt dezelfde termijnen als de klager om te reageren en wordt in de gelegenheid gesteld op alle informatie en verklaringen te reageren. Het principe van hoor en wederhoor.

Beklaagden willen, net als klagers, zien dat hun verhaal goed is verwoord in het uiteindelijke rapport. Inzicht en motivering zijn cruciaal voor acceptatie van het oordeel en bieden het draagvlak voor het vervolg waartoe de directie besluit. Een zorgvuldige en goed gemotiveerde rapportage is cruciaal voor de acceptatie van het oordeel en vormt een solide basis voor de vervolgbeslissingen door de directie.

Wat mag jij als beklaagde verwachten?

  • Eerlijke voorlichting en respectvolle benadering. 
  • Echt gehoord worden en ruimte voor wederhoor
  • Indien nodig een tolk om in de eigen moedertaal te kunnen spreken
  • Voortvarende behandeling van de procedure
  • Openheid over procedure en bewijsstukken
  • Een helder en goed gemotiveerd en herkenbaar oordeel

 

Begrijpen van de positie van de organisatie

Een organisatie wil snel helderheid krijgen met een oordeel dat overtuigt. Daarvoor is nodig dat melder en beklaagde in het traject alle waarborgen krijgen in een procedure waarin ze beiden echt gehoord worden.   

De organisatie moet kunnen vertrouwen op een objectief oordeel, vrij van interne invloeden. De organisatie wil dat het traject op afstand wordt uitgevoerd door deskundigen, zonder inmenging van de organisatie in de uitkomst. Er moet voorkomen worden dat de organisatie via contact of door beïnvloeding de commissie (onbewust) stuurt naar een bepaalde uitkomst. Een strikte scheiding tussen het secretariaat (procesbegeleiding) en de commissie (inhoudelijke behandeling) waarborgt deze onafhankelijkheid.

Dat is een rapport dat tot stand is gekomen op grond van een procedure die gelijke kansen geeft, transparant is naar klager en beklaagde, maar ook zo vertrouwelijk als mogelijk is behandeld en waarbij derden alleen betrokken worden als dat echt nodig is. Het onderzoek moet juridisch en procedureel waterdicht zijn om discussies achteraf te minimaliseren. Een procedure die voldoet aan de hoogste standaarden en herkenbaar is voor toetsende instanties zoals rechtbanken omdat zij op gelijke wijze werken.

De organisatie wil een volledig en inzichtelijk rapport waarin alle relevante feiten en bewijsstukken zijn meegenomen. Een goed rapport geeft per onderdeel van de klacht aan wat er is vastgesteld en maakt helder waarom de klacht gegrond of ongegrond is. Het geeft ook inzicht in kwalificatie van het gedrag en ook zwaarte van de eventuele overtreding en de omstandigheden die daarin relevant zijn. Een dergelijk rapport heeft geen advies nodig en daarmee blijft het bestuur ook vrij in de verdere afweging. Een helder rapport waarin klager en beklaagde zich gehoord voelen, waarmee diepgaand inzicht in de situatie wordt verkregen. Een rapport dat ook compleet is met alle bewijsstukken. Dit stelt het bestuur in staat om zelfstandig en weloverwogen een beslissing te nemen over passende vervolgstappen.

Omdat de maatregelen veelal niet alleen afhangen van wat de commissie onder ogen heeft gekregen, is het uiteindelijk aan het bestuur om een beslissing te nemen. Onze rapportages focussen primair op waarheidsvinding en het geven van inzicht. Standaard bevatten ze geen advies over te nemen maatregelen richting individuen. Een advies kan de vrijheid van het bestuur onnodig in de weg zitten en door dat niet op te nemen respecteer je de beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid van de organisatie.

Een advies kan ook snel afbreuk doen aan het inzicht in het rapport, want de focus verschuift te veel naar het advies en de feitelijke gevolgen en minder naar reflectie. Waarheidsvinding en inzicht geven is de hoofdtaak van de commissie.

Wat mag een organisatie verwachten?

  • Onafhankelijk oordeel van deskundigen zonder interne inmenging 
  • Strikte scheiding tussen een toegankelijk secretariaat (procesbegeleiding) en commissie (inhoudelijke behandeling) 
  • Een eerlijke procedure voor betrokkenen en een gezaghebbend oordeel
  • Een compleet en helder rapport met inzicht in alle stappen en een motivatie die aansluit bij de bewijsstukken
  • Met het rapport goede en eigen afwegingen kunnen maken over vervolgstappen

 

De positie van de
melder

Om er voor te zorgen dat melders zich uitlaten, zal de organisatie zich eerst bewust moeten zijn van de drempels. Een melder heeft naast de behoefte om gehoord te worden, ook veel belang bij transparantie en een snelle doorlooptijd van de procedure. 

Slachtoffers ervaren vaak een psychologische barrière om zich uit te spreken. Er is sprake van stress, angst of schaamte. Als ze er aan denken voelt het alsof de lucht om te spreken hen wordt ontnomen. Organisaties die kennis willen nemen van de problematiek zullen actief inzetten op drempelverlagende maatregelen opdat problemen kenbaar worden. Dat kan met voorlichting, zichtbare vertrouwenspersonen of meldingsdeskundigen.

We zien het daarom ook als onze taak om voorlichting te geven en de drempel te verlagen. We zijn er ons zelf ook terdege van bewust dat in de procedure zelf een toegankelijke en respectvolle benadering ervoor zorgt dat een klager zich veilig voelt om zijn of haar verhaal te doen.

Voor de klager staat de kern van de gebeurtenisen vaak vast. De focus voor de klager ligt op erkenning, het stoppen van het gedrag en eventuele maatregelen. Een lange procedure is extra belastend, zodat de doorlooptijd van de procedure van groot belang is. Een behandelingstermijn van 4 tot 6 weken wordt begrijpelijk al als lang ervaren, maar langer moet echt voorkomen worden.

Het gaat een klager ook om het delen van de ervaring en gehoord worden. Het uitspreken is vaak niet alleen een eerste stap in de oplossing, maar ook een helend proces waarbij de klager de last niet langer alleen draagt.

Omdat iedereen zich het beste kan uiten in zijn of haar moedertaal, is het belangrijk om die ruimte te geven. Wij zetten dan professionele tolken in, omdat dit essentieel is voor accurate communicatie en het overbrengen van nuances, wat bijdraagt aan de ervaring echt gehoord te worden. Een tolk is veel beter in het synchroon doorgeven van de bewoordingen en het gevoel meegeven dan een eigen vertaling van de klager en anderen die daar niet voor gestudeerd hebben.

Klagers willen betrokken blijven bij wat er met hun verhaal gebeurt, wat heel begrijpelijk is. Zodra het proces wordt overgenomen door anderen, ontstaat het gevoel van verlies van controle.

Transparantie over de procedure en de voortgang, alsook ruimte tot contact met het secretariaat zijn daarom essentieel. Onze procedure is volledig transparant en de voorlichting hierover zowel online, bij uitnodigingen en tijdens de zittingen helder.

Een klager heeft toegang tot alle relevante (beveiligde) stukken, identiek aan wat ook de andere partij heeft ontvangen, wordt ook geïnformeerd over elke stap en ontvangt uiteindelijk ook een compleet rapport.

Het eindoordeel moet herkenbaar en navolgbaar zijn voor de klager. Niet alleen als de klager in het gelijk gesteld wordt, maar ook als de klacht (gedeeltelijk) ongegrond wordt verklaard.

Rapportages moeten daarom zeer zorgvuldig gemotiveerd zijn – per onderdeel van de klacht – en duidelijk maken op grond waarvan conclusies zijn getrokken.

De uitwerking moet recht doen aan de beleving van de klager, zonder de feitelijke beoordeling te compromitteren en zonder de miskenning van het gevoel dat de klager heeft. 

Wat mag jij als melder van KCOG verwachten?

  • Lage drempels door voorlichting en respectvolle benadering. 
  • Echt gehoord worden en ruimte voor wederhoor
  • Veilige spreeksituatie en waar nodig een tolk om in eigen moedertaal te kunnen spreken
  • Korte doorlooptijd van de procedure
  • Transparantie over procedure en bewijsstukken
  • Inzicht met een goed gemotiveerd en compleet oordeel

 

De positie van de beklaagde

De eerste behoefte van een beklaagde is duidelijkheid over de klacht en ook volledige transparantie over de procedure en bewijsstukken. Een beklaagde heeft ook belang bij een voortvarende procedure en wil vooral een eerlijke kans, door hoor en wederhoor. Oftewel goed geinformeerd zijn en echt gehoord worden.  

Het is zeer belastend als een beklaagde te horen krijgt dat er “iets speelt”, maar niet weet wat, van wie, en waarover. Dit veroorzaakt onzekerheid en is misschien wel het meest stresserende wat een beklaagde kan overkomen. Niets is namelijk zo belastend als onwetendheid. Zodra een klacht ontvankelijk en voldoende concreet is, wordt de beklaagde direct en volledig geïnformeerd over de inhoud van de klacht en helderheid gegeven over de procedure. Dit voorkomt onnodige stress en speculatie.

Bedacht dient te worden dat ook het leven van een beklaagde tijdens de procedure min of meer stil staat, in afwachting op de uitkomst. Daarvoor is voortgang in de procedure van belang. Voor beklaagde speelt dit nog meer als deze op non-actief is gestled, wat kan leiden tot meer geruchten en blijvende reputatieschade.

Snelheid is daarom van essentieel belang, zeker als er sprake is van zichtbare maatregelen. Iemand die 4 à 5 weken uit beeld is heeft nog een kans op terugkeer, maar na 12 weken of meer wordt het al heel lastig. Een korte procedure minimaliseert deze impact en vergroot de kans op een soepele terugkeer als de situatie dat toelaat.

Om zich te kunnen verweren moet voor de beklaagde bekend zijn wie de klacht indient en wat er precies wordt verweten. Het betekent dat als een klacht voor het eerst bij de commissie binnen komt, deze niet alleen ontvankelijk moet zijn, maar ook vanaf het eerste begin voldoende uitgeschreven moet zijn. Een goed uitgewerkte klacht dient iedereen in de procedure. De beklaagde heeft, net als de klager, recht op alle stukken (geen inzage, maar daadwerkelijke de stukken die beveiligd zijn). De beklaagde ontvangt daarmee alle (beveiligde) stukken, krijgt dezelfde termijnen als de klager om te reageren en wordt in de gelegenheid gesteld op alle informatie en verklaringen te reageren. Het principe van hoor en wederhoor.

Beklaagden willen, net als klagers, zien dat hun verhaal goed is verwoord in het uiteindelijke rapport. Inzicht en motivering zijn cruciaal voor acceptatie van het oordeel en bieden het draagvlak voor het vervolg waartoe de directie besluit. Een zorgvuldige en goed gemotiveerde rapportage is cruciaal voor de acceptatie van het oordeel en vormt een solide basis voor de vervolgbeslissingen door de directie.

Wat mag jij als beklaagde van KCOG verwachten?

  • Eerlijke voorlichting en respectvolle benadering. 
  • Echt gehoord worden en ruimte voor wederhoor
  • Indien nodig een tolk om in de eigen moedertaal te kunnen spreken
  • Voortvarende behandeling van de procedure
  • Openheid over procedure en bewijsstukken
  • Een helder en goed gemotiveerd en herkenbaar oordeel

 

De positie van de organisatie

Een organisatie wil snel helderheid krijgen met een oordeel dat overtuigt. Daarvoor is nodig dat melder en beklaagde in het traject alle waarborgen krijgen in een procedure waarin ze beide echt gehoord worden.   

De organisatie moet kunnen vertrouwen op een objectief oordeel, vrij van interne invloeden. De organisatie wil dat het traject op afstand wordt uitgevoerd door deskundigen, zonder inmenging van de organisatie in de uitkomst. Er moet voorkomen worden dat er via contact of door beïnvloeding de organisatie de commissie (onbewust) stuurt naar een bepaalde uitkomst. Een strikte scheiding tussen het secretariaat (procesbegeleiding) en de commissie (inhoudelijke behandeling) waarborgt deze onafhankelijkheid.

Een procedure die gelijke kansen geeft, transparant is naar klager en beklaagde, maar ook zo vertrouwelijk als mogelijk is behandeld. Waarbij derden alleen betrokken worden als dat echt nodig is. Het onderzoek moet juridisch en procedureel waterdicht zijn om discussies achteraf te minimaliseren. Een procedure die voldoet aan de hoogste standaarden en herkenbaar is voor toetsende instanties zoals rechtbanken doordat zij op gelijke wijze werken.

De organisatie wil een volledig en inzichtelijk rapport waarin alle relevante feiten en bewijsstukken zijn meegenomen. Een goed rapport geeft per onderdeel van de klacht aan wat er is vastgesteld en maakt helder waarom de klacht gegrond of ongegrond is. Het geeft ook inzicht in kwalificatie van het gedrag en ook zwaarte van de eventuele overtreding en de omstandigheden die daarin relevant zijn. Een dergelijk rapport heeft geen advies nodig en daarmee blijft het bestuur ook vrij in de verdere afweging. Een helder rapport waarin klager en beklaagde zich gehoord voelen, waarmee diepgaand inzicht in de situatie wordt verkregen. Een rapport dat ook compleet is met alle bewijsstukken. Dit stelt het bestuur in staat om zelfstandig en weloverwogen een beslissing te nemen over passende vervolgstappen.

Omdat de maatregelen veelal niet alleen afhangen van wat de commissie onder ogen heeft gekregen, is het uiteindelijk aan het bestuur om een beslissing te nemen. Onze rapportages focussen primair op waarheidsvinding en het geven van inzicht. Standaard bevatten ze geen advies over te nemen maatregelen richting individuen. Een advies kan de vrijheid van het bestuur onnodig in de weg zitten en door dat niet op te nemen respecteer je de beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid van de organisatie.

Een advies kan ook snel afbreuk doen aan het inzicht in het rapport, want de focus verschuift te veel naar het advies en de feitelijke gevolgen en minder naar reflectie. Waarheidsvinding en inzicht geven is de hoofdtaak van de commissie.

Wat mag een organisatie van KCOG verwachten?

  • Onafhankelijk oordeel van deskundigen zonder interne inmening. 
  • Strikte scheiding tussen een toegankelijk secretariaat (procesbegeleiding) en commissie op afstand (inhoudelijke behandeling) 
  • Een eerlijke procedure voor betrokkenen en een gezaghebend oordeel
  • Een compleet en helder rapport met inzicht in alle stappen en een motivatie die aansluit bij de bewijsstukken
  • Met het rapport goede en eigen afwegingen kunnen maken over vervolgstappen

 

Aanmelden

Het aanmelden van een klacht bij de commissie

Heeft u te maken met ongewenst gedrag, dan kunt u een klacht indienen bij ons of bij uw werkgever. Voor vragen of advies kunt u contact opnemen met ons secretariaat. 

Wat staat er in de klachtbrief?

Om melders te helpen een klacht duidelijk en compleet op te stellen, hebben wij een concept klachtbrief opgesteld. 

  • Voor degene die de klacht bij de werkgever indient: conceptbrief.
  • Voor degene die de klacht bij KCOG indient: conceptbrief  (als de werkgever lid is van KCOG)
Hoe schakelt u als werkgever de klachtencommissie in?

Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Als nationaal instituut werken voor alle sectoren en branches. 

Wenst u advies, wilt u een klacht laten behandelen en/of wilt u lid worden, dan kunt u contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder van ons secretariaat. 

Telefonisch   08877-08855  of per mail   secretariaat@kcog.nl

Lid worden van KCOG 

Voor vragen belt u met Ivanka Schreuder - 08877-08855
of u stuurt een email - secretariaat@kcog.nl

Aanmelden

Een organisatie die lid is van KCOG is volledig ontzorgd.

Alle regelingen zijn op orde, je voert een doeltreffend beleid, iedereen is preventief getraind en alle betrokkenen kunnen zich persoonlijk laten voorlichten.   

Wat krijgt een organisatie voor het lidmaatschap?

Een compleet preventieprogramma

  1. Specialistische ondersteuning bij het opstellen van gedragscodes en bij het bepalen van preventief beleid.
  2. Online modules Grenzen & Gedrag voor medewerkers over bewustwording van ongewenst gedrag, over de kenbaarheid van grenzen en de vaardigheid om elkaar aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  3. Persoonlijke voorlichting aan melders, beklaagden en organisaties om hen verder te helpen bij het oplossen van probleemsituaties.
  4. Een eigen landingspagina per lid, die op maat is gemaakt om werknemers (relaties) doeltreffend en volledig te informeren.
  5. Gerichte online stappenplannen voor betrokkenen en een toolbox.

Als KCOG-lid sta je sterker en heb je voordeel

Het lidmaatschap is zo ingericht dat de basiscontributie laag blijft, met nadruk op preventie. Voor aanvullende diensten, zoals trainingen op locatie of het laten behandelen van een klacht door de commissie, betalen leden per dienst.

  1. Klachtencommissie - Voor leden is direct een onafhankelijke en deskundige klachtencommissie beschikbaar. De commissie werkt volgens een transparante klachtenregeling die voldoet aan de strengste waarborgen. De commissie is doeltreffend en daarmee kosten besparend. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. Een krachtige oplossing. 
  2. Training leidinggevenden - Leidinggevenden zijn bepalend in het ondervangen van ongewenst gedrag. Naast hun rol in het oplossen van situaties geven ze uitvoering aan het beleid. Een interactieve training op locatie leert leidinggevenden hoe ze hiermee omgaan. We bieden leidinggevenden ook de tools om de dialoog met medewerkers aan te gaan over grenzen & gedrag. Versterk de uitvoering en samenhang in het beleid (15 % korting voor leden).
  3. Training vertrouwenspersonen - Vertrouwenspersonen hebben een centrale rol in het oplossingsproces. Daarvoor is nodig dat zij de situatie kunnen doorgronden en duidelijkheid kunnen geven over alle mogelijkheden naar een oplossing. Oplossingsgericht werken kan interactief getraind worden. Verstevig de eerste opvang (15 % korting voor leden).

Hoe handelen we als er een klacht bij ons binnenkomt?

Zodra er bij ons een klacht wordt ingediend, zal ons secretariaat eerst contact met de contactpersoon van uw organisatie opnemen. Dan kan ook bekeken worden of de klager wordt bijgestaan door een vertrouwenspersoon en in hoeverre er mogelijkheden zijn om de klacht onderling op te lossen buiten de commissie om. 

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten

U kunt zich op ieder moment aanmelden als lid van KCOG. 

Na de aanmelding krijgt u het volledige preventieprogramma om u te ontzorgen

  • We geven specialistisch advies over beleid en een gedragscode of andere interne regelingen.
  • U krijgt toegang tot de modules Grenzen & Gedrag voor uw medewerkers gericht op bewustwording en de vaardigheid om elkaar constructief aan te spreken als grenzen overschreden worden.
  • We maken desgewenst een eigen landingspagina op kcog.nl waarmee we uw werknemers (relaties) nader informeren over hoe ze omgaan met meldingen of een klacht kunnen indienen bij onze commissie.
  • U kunt verwijzen naar onze voorlichters voor persoonlijk advies en ook naar onze online voorlichting. 

De jaarlijkse contributie

De contributie voor bovenstaande diensten is afhankelijk van de omvang van de organisatie, namelijk:

  • <   25 werknemers –   295 euro
  • < 100 werknemers –   495 euro
  • < 250 werknemers –   695 euro
  • < 500 werknemers –   995 euro
  • > 500 werknemers – 1295 euro

Om de contributie laag te houden met een focus op preventie, betalen leden afzonderlijk voor de trainingen op locatie (leidinggevenden / vertrouwenspersonen) of als leden een klacht door de commissie laten behandelen. Leden hebben daarbij voordeel van beschikbaarheid van de commissie en lagere kosten.

Inzet van de klachtencommissie

Naast bovenstaande diensten ter preventie, is er ook direct een klachtencommissie beschikbaar voor situaties die niet in overleg zijn op te lossen. In geval van de behandeling van een klacht werkt de commissie doeltreffend en volgens de hoogste waarborgen. Zij zal haar tijd transparant bijhouden. Als meerdere commissieleden deelnemen aan een zitting of beraad, dan betalen leden slechts een uurtarief van een enkel lid om dubbeltelling te voorkomen. 

Trainingen op locatie 

Leden krijgen 15% korting op zowel de training voor vertrouwenspersonen in Zeist als op de incompanytraining voor management en/of HR op locatie. Trainingen gericht op de eerste opvang en een doeltreffende aanpak van ongewenst gedrag.   

KCOG - staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten